'Defiling a classic': Chinese fans of 'Friends' decry re-release censorship

Fans soon noticed parts of the show were different from what they had seen before and complained of censorship


Reuters February 14, 2022

BEIJING:

Chinese fans of US sitcom Friends have expressed dismay online after noticing censorship in recently released episodes of the beloved show. Several major Chinese streaming sites, including Tencent, Baidu's IQiyi Inc, Alibaba's Youku, and Bilibili started showing a version of the first season of the show on Friday, its first re-release in China for several years.

But fans soon noticed parts of the long-running show were different from what they had seen before and complained of censorship which included the removal of lesbian, gay, bisexual and trans-related content, as well as mistranslations. In one example, a conversation where the main character, Ross, explained his wife was a lesbian, was deleted.

Another scene where another character, Joey, suggested going to a "strip joint" was translated as "go out to play" on the version shown on Tencent Video. Reuters confirmed the Tencent version of the re-released season included those changes.

In recent years, China has shut tens of thousands of websites and social media accounts that contained what it said was illegal content as well as "vulgar" and pornographic material.

"I resolutely boycott the castrated version of Friends," said one user on China's Twitter-like Weibo. "This is a defiling a classic," said another. A third user said, "if you can't show the complete version under the current atmosphere, then don't import it."

The discussion was a "hot search topic" on Weibo on Sunday. But in a sign the discussion itself may have caught the attention of censors, searches on Weibo on Sunday for several variations on the hashtag or search term #Friendshasbeencensored produced either zero or limited recent results.

Friends has a vast fan base in China. Many watched it on pirated DVDs or downloads after the hit 10-season show first aired in the 1990s. Chinese streaming site SOHU TV bought the broadcasting rights to the show but this ended in 2018, the company said.

Have something to add to the story? Share it in the comments below. 

COMMENTS

Replying to X

Comments are moderated and generally will be posted if they are on-topic and not abusive.

For more information, please see our Comments FAQ

Most Read